tisdag 27 augusti 2013

Rekordtillväxt för webb-tv

Halv miljon hushåll abonnerar på webb-tv
Enligt Mediavision tittade 24 procent av befolkningen 15-74 år dagligen på nät-tv under andra kvartalet i år. Enligt mätföretaget MMS tittar 46 procent i gruppen 16-65 år på strömmad tv under en genomsnittlig dag. Mycket pekar på att fler hushåll idag ser tv via Internet än via marksänd digital-tv (DTT) som enligt senaste mätning används av 29 % av hushållen.  Flest hushåll ser dock fortfarande kabel-tv.
Det blir allt lättare att se på tv över nya plattformar som surfplattor och smarta mobiler. Och tv-publiken har fått upp ögonen för de nya möjligheterna. De förändrade tittarvanorna innebär en utmaning för traditionella tv-företag som SVT och TV 4, bedömer Mediavisons vd Marie Nilsson.

TV-tittande via internet är redan väletablerat i Sverige. I spetsen står gratistjänster som t ex Youtube och SVT Play. I höstas lanserades även flera betaltjänster där internationella aktörer som Netflix och HBO tog upp kampen med lokala spelare som Viaplay och Filmnet. Det ökade utbudet har fått tydlig effekt på marknaden.

I mars 2013 hade 500.000 svenska hushåll någon form av webb-TV-abonnemang eller prenumeration på s k streamingtjänst. I augusti 2012 handlade det om ca 200.000 hushåll.

Tillväxten av webb-TV-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-TV-plattformar som t ex satellit-TV eller det digitala marknätet. För TV-industrin som helhet är det som händer nu högintressant. Nya typer av tjänster från flera och delvis nya aktörer skapar ett nytt marknadsläge, säger Natalia Borelius på Mediavision.

Läs mer från Mediavision